sobota, 17 stycznia 2015

Spękania jednoskładnikowe vs dwuskładnikowe - c.d.

Spękania jednoskładnikowe opisałam już w poprzednim poście , dlatego  tym razem zajmę się spękaniami dwuskładnikowymi.


Spękania na zegarze wykonałam za pomocą preparatu Classic crackle firmy Stamperia


1. Efekt.
Dzięki tym spękaniom uzyskujemy efekt popękanej porcelany. Spękania mogą być bardzo duże i wyraźne lub mniejsze i delikatne - wszystko zależy od preparatów jakie użyjemy.

2.Postępowanie.
Na dekorowaną powierzchnie nakładamy pierwszą warstwę lakieru czyli tzw step 1. Gdy lakier wyschnie (lub lekko podeschnie- w zależności od zaleceń producenta) nakładamy drugą warstwę lakieru tzw. step 2. Tak przygotowany przedmiot pozostawiamy do wyschnięcia. Z czasem na naszym przedmiocie zaczynają pojawiać się oczekiwane spękania.

3. Naklejanie motywu.
Wybrany motyw powinien być wcześniej naklejony na dekorowaną powierzchnie. Jeśli nie chcemy by pojawiły się na nim spękania po prostu omijamy go przy nakładaniu lakierów. Ważne jest by potem wyrównać przejście między powierzchnią ze spękaniem a bez spękania.

4.Wypełnienie spękań.
Aby powstałe spękania były widoczne musimy je czymś wypełnić. Może być to specjalny proszek tzw. porporina, wosk, pasta a nawet cień do powiek! Gdy używamy wypełniacza w proszku , do zabezpieczenia pracy najlepiej jest zastosować lakier w sprayu. Używają pędzla możemy wypłukać proszek z zagłębień.
Uwaga!
Z wypełnieniem spękań najlepiej poczekać do momentu aż będziemy pewni że step 2 jest całkowicie suchy. Najlepiej nie przyspieszać wysychania suszarką. Bądźmy cierpliwi i dajmy stepom trochę czasu a na pewno wyjdą idealnie!

5. Jak zabezpieczyć prace?
Do zabezpieczenia prac  używamy lakieru rozpuszczalnikowego. Lakier wodny może zniszczyć cały efekt! Inny sposób,  polega na zmyciu stepu nr 2 wodą. Wkładamy pracę pod strumień wody i zmywamy warstwę lakieru - po tym zabiegu pracę możemy lakierować lakierami na bazie wody.

6. Od czego zależy wygląd spękań?
Preparaty  z napisem large dają efekt dużych spękań , sottlie dają spękania delikatne.Rodzaj spękań zależy również od grubości naniesionych  warstw a ich regularność od sposobu nakładania preparatów. Im grubsza warstwa medium , tym większe spękania. Znaczenie ma również temperatura i wilgotność powietrza.

Mam nadzieję, że post był pomocny i spękania nie mają przed Wami żadnych  tajemnic ;) !

2 komentarze:

  1. Fajne porady, ja zmyłam kiedyś step 2 wodą, polakierowałam wodnym lakierem i .... powierzchnia zrobiła się porowata, nie równa - może coś źle zrobiłam - nie wiem. Ale zmywam step 2 dlatego, ze nie podoba mi się pozostałość patyny lub pasty postarzającej. Pzdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Ewelino za komentarz. Ciężko mi powiedzieć co mogło być przyczyną... może step 2 nie był do końca zmyty? A może to zależy od firmy jakiej używamy? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń