wtorek, 18 listopada 2014

Co będzie potrzbne aby rozpocząć przygodę z decoupage czyli niezbędnik dla początkujących.

Jako świeżynka wchodząc na strony o decoupage, przerażała mnie ilość napotkanych informacji. Nie wiedziałam co będzie mi potrzebne , co warto a co nie. Dlatego przygotowałam mały niezbędnik , który powoli wprowadzi Was w tajniki tej pięknej sztuki. Ale zacznijmy od początku. Co będzie nam potrzebne?

1 Powierzchnia do ozdabiania. Ozdabiać można niemal wszystko, ale najłatwiej zacząć od powierzchni drewnianych. W sprzedaży są dostępne różne przedmioty , przeznaczone specjalnie do dekorowania, ale  może by tak przetestować swoje siły na desce do krojenia?


2. Serwetki- tak, takie same jak podajemy do stołu. Zawierają  kolorowe, ciekawe motywy, które będą tworzyły nasze dekupażowe dzieło. Oprócz serwetek wykorzystać możemy specjalny papier do decoupage lub papier ryżowy.


3. Farby akrylowe. Podstawowy kolor to biel. Aby naklejany motyw był wyraźny musimy tło podmalować na biało. Nie trzeba od razu kupować całej palety kolorów. Farby akrylowe możemy mieszać uzyskując ciekawe barwy i tonacje.


4. Pędzle . Dostępne są różnej wielkości i rozmiarów. Najlepiej używać pędzli syntetycznych , ponieważ są miękkie i sprężyste. Bardzo przydatne są również pędzle gąbkowe- z elastycznego tworzywa osadzone na drewnianych trzonkach- przydatne  do malowania techniką tapowania.

5. Nożyczki. Najlepiej niewielkie ułatwiające precyzyjne wycięcie motywu.

6. Klej - bez kleju ani rusz. W sklepach jest bardzo duży wybór i tak naprawdę każdy musi trafić na ten ''ulubiony'' Ja zakupiłam kiedyś mod podge - jest to klej, lakier i werniks w jednym i aż do teraz przy nim pozostałam. Można również wykorzystać zwykły klej winylowy, który trzeba rozcieńczyć w wodzie.

7. Lakier lub werniks - preparaty te służą do wykańczania prac. Możemy wybrać błyszczące lub matowe, w sprayu lub w płynie- do koloru do wyboru. Należy uważać na lakiery z sklepów budowlanych bo często powodują zżółcenie prac, najlepiej więc używać produktów sprawdzonych.

8. Papier ścierny. Bardzo pomocny przy zacieraniu granicy między serwetką a tłem. Pozwala na idealne wkomponowanie motywu w tło i pozbycie się zmarszczek na serwetce. A o to przecież chodzi!

9. Lateksowe rękawiczki- Warto w nie zainwestować. Moje pierwsze spotkanie z decoupage zaowocowało farbą nie tylko na rękach ale i ubraniu. No  ale przecież nie każdy musi być taki niezdarny jak ja.

10. Ostatni punkt i chyba najważniejszy - wyobraźnia. Wcale nie musimy być po szkole plastycznej by tworzyć decoupageowe cuda. Szczypta wyobraźni wystarczy, by nadać przedmiotom nowe życie !

Podsumowując mamy dwie możliwości : kompletujemy  potrzebne akcesoria albo kupujemy zestaw startowy. Ja osobiście taki zestaw zakupiłam  na allegro i uważam że było w nim wszystko co niezbędne. Towarzyszył mi w każdej wolnej chwili a po mieszkaniu latały skrawki po serwetkach. Po paru dniach powstała PIERWSZA szkatułka!! A ile radości! Podarowałam ją jako prezent a obdarowany nie mógł wyjść z zachwytu , że sama ją zrobiłam ! Także do dzieła! Nożyczki w ruch!

P.S Wiecie czego moi domownicy szukali przez kolejne parę dni? Deski do krojenia .... :)






2 komentarze: